Neset FK sin historie

Neset fotballklubb ble stiftet 1. juni 1905, under navnet Trygg.

Da klubben ble medlem av Nordenfjeldske fotballkrets i 1914, skiftet klubben navn - ettersom det allerede var en klubb i fotballforbundet som hadde dette navnet.

Den første fotballkampen som er beskrevet foregikk på klubbens bane - Nordfjæratrøa sommeren 1905.  På den tiden hadde ikke lagene drakter, men spilte i luer med klubbens farge !

De største bragder på landsplan må en noe tilbake i tiden for å finne. Med 4.rundekamper mot Drammens Ballklubb i 1935 (tap 1-2 e.e.o.), mot Odd i 1938 (tap 0-2) og kvartfinale mot Sarpsborg i 1940 (tap 1-3) som de største prestasjoner fra de første 50 årene.

Nesets kaptein, Olaf Nygård hilser på dommeren, Harald Jakobsen, Brage før 5.­rundekampen mot Sarpsborg blir satt i gang. Landslagsspiller og Sarpsborgs kaptein, Finn Moen til venstre. Over 7000 tilskuere overvar kampen på Gressbanen i Trondheim. Kilde: Nesets jubileumsbok 1985

I 1971 møtte Neset Molde i 3. runde. Det måtte to kamper til for å avgjøre hvem som gikk videre, men til slutt måtte Neset gi tapt mot romsdalingene med 0-1. Kampene er også omtalt  på Moldes nettsider

Tre år seinere, i 1974, nådde klubben igjen 4. runde (åttendedelsfinale) i Norgesmesterskapet, også mot Molde som på dette tidspunktet ledet toppserien i Norge. Det ble en tøff kamp, som Neset nok en gang tapte 1-2, etter Moldes keeper Kolbjørn Sylthe i følge Neset-kilder "kvestet" Nesets Dagfinn Sørheim inne i straffefeltet mot slutten. Dommeren fra sportsklubben Rival (Ja, dommeren var faktisk fra Molde!) unnlot derimot å dømme straffespark til gjestene!

I 1978 vant Neset sin avdeling i 3. divisjon, og spilte kvalifisering mot Ålesund om opprykk til datidens 2. divisjon (Nivå 2 i norsk fotball). Neset vant hjemmekampen på Vinnatrøa 1-0 etter skåring av Stein Aursand. Over 1500 tilskuere møtte opp på Vinnatrøa for å se kampen. I returoppgjøret på Kråmyra stadion ble imidlertid Ålesund for sterke, og vant ganske fortjent 2-0.

Les mer om disse kampene, samt mange andre Neset-historier i Neset FK sin jubileumsbok. Til høyre finner du også en oversikt over ledere, trenere, oppmenn og juniorledere fra 1905-2022.

Ansvarlig for siden: Jon Flægstad/Nesetveteranan

Nesetveteranan

Nesetveteranan treffes på Vinnatrøa hver fredag formiddag for sosialt lag, kaffe og mimring. I 2023 hadde Nesetveteranan 67 medlemmer.

I tillegg til mimring seg i mellom hver fredag, har Nesetveteranan gjort en stor innsats med å samle sammen og dokumentere historien om Neset fra 1905 og frem til i dag. Planen er å publisere mest mulig av dette på nesetfk.no

Følg Neset-historien

Neset-veteranan har digitalisert alle Neset-saker i lokalavisa Frostingen fra 1919 og fram til i dag. Vi vil framover legge ut alle årganger på denne siden. Vi starter med året 1940, siden vi mener dette kanskje er klubbens aller beste år, med 5. runde i Norgesmesterskapet og rangering som landets 7. beste lag.

Last ned Neset FK sin jubileumsbok fra 1980!

I forbindelse med Neset sitt 75-årsjubileum i 1980 ble det lagt ned en stor innsats med å lage ei en bok om Nesets historie fra 1905 og fram til da. Det var Dagfinn Tingstad og Jon Svendsen som i hovedsak stod for innsamling og redigering av stoff til boka. Nå er boka digitalisert og gjort tilgjengelig for nedlasting og gjennomlesing.